Nahoru

8. Nejvhodnějších potravin pro zdravé zuby

Víte které potraviny mohou zubům prospět?

Zdraví zubů můžeme kromě důkladné dentální hygieny podpořit také určitými potravinami. Ne že bychom jimi mohli nahradit čištění zubů, ale správná výživa může výrazně ovlivnit zdraví ústní dutiny.

Voda

Začneme nápojem, který asi nikoho nepřekvapí. Ano, je to voda, pro zuby tím nejvhodnějším nápojem, narozdíl od jiných totiž nenarušuje zubní sklovinu. K nim se řadí například kyselé nápoje a ty, které obsahují kyselinu fosforečnou, což jsou víceméně všechny nápoje na styl Coly. Alkohol také není nejvhodnějším, nejenže zabarvuje zubní sklovinu (např. červené víno), také vysušuje ústní dutinu. Tvorba slin je velice důležitá v boji proti tvoření nových kazů. Napomáhá udržovat v ústech určitý balanc a čistotu v ústech a jakkoliv je tato tvorba snížená, má negativní dopad na kazivost zubů. Tvorbu slin můžete podpořit pravidelných pitným režimem.

Mrkev

Ačkoliv by se mohlo zdát, že mrkev kvůli své tvrdosti chrupu spíše uškodí, opak je pravdou. Mrkev je plná vlákniny a podporuje tvorbu slin v ústech, čímž snižuje tvorbu infekcí a kazů v puse. Také je bohatým zdrojem vitamínu A.

Sýry a jogurty

Pokud jste milovníkem sýra, máte nyní o důvod navíc ho jíst, na základě studie General Dentistry bylo totiž zjištěno, že konzumace sýra zvyšuje hodnotu pH v ústech a snižuje tím riziko tvorby kazu. Další výhodou je, že obsahuje vysoký podíl vápníku, bez kterého se zuby ani kosti neobejdou. Stejně tak se vysokým podílem vápník a bílkovin může pochlubit jogurt, proto i tato potravina vašim zubům jedině prospěje. Kromě toho jogurt také obsahuje probiotika, která jsou velice prospěšná dásním a ‚vytlačují‘ škodlivé bakterie. V případě, že byste chtěli jogurt zahrnout do svého jídelníčku, nezapomeňte zvolit ten “obyčejný” bílý, bez přidaného cukru.

Zázvor

Nejenže je zachráncem, když udeří chřipka, nebo nachlazení, pomáhá také zamaskovat zápach z úst brání tvorbě bakterií, kterým se v puse obzvlášť daří po konzumaci sladkého.

Ryby

Další potravinou skvělou pro zdraví zubů je ryba – např. losos, tuňák, atd. Jsou výborným zdrojem vitamínu D a dalších minerálů.

Listová zelenina

Listová zelenina je plná vitamínů a minerálních látek, oblíbená je zároveň pro svůj nízký obsah kalorií. Například špenát, nebo kapusta jsou bohaté na vápník, kyselinu listovou nebo vitamín B a významně tím podporují zubní sklovinu, která je právě z vápníku tvořena. Jak listovou zeleninu zahrnout do svého jídelníčku? Udělejte si salát, zelené smoothie, nebo přidejte hrst špenátu třeba k pečeným bramborám.

Jablko

Jablka jsou sice sladká, ale pro svůj vysoký obsah vlákniny a vody bývají stomatology ve velkém ceněna. Během jezení jablka se zvyšuje tvorba slin, které “spláchnou” zbytky jídla a bakterií.

Brusinky a rozinky

Brusinky a rozinky jsou sice sladké, ale obsahují fruktózu, která často bývá zaměňována s sacharózou, která se vyskytuje ve všech cukrovinkách a slouží jako pohonná hmota pro bakterie, které by našim zubům mohly uškodit. Brusinky jsou zdrojem cenných polyfenolů, což jsou látky, které brání bakteriím přilnout k zubní stěně a zabraňují jim vytvářet zubní plak. Rozinky mají navíc schopnost pomáhat s likvidací zubního plaku. Tyto dvě potraviny tvoří tedy skvělou dvojku a mohou se stát vaší oblíbenou svačinkou.

Máte nějaký dotaz?

Využijte naši poradnu a rychle získáte odborný názor na své otázky a problémy. Odpovíme vám na cokoliv, co vás zajímá.

K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory cookies. Používáním webu s jejich používáním souhlasíte.